مصاحبه با مهندس مصطفی درجزی دبیر دبیرخانه اجلاس

بازگشت

مهندس درجزی اخذ مجوز برگزاری اجلاس را بعنوان اولین گام در راه سرعت بخشیدن به روند کاری اجلاس برشمرد وگفت:

در ابتدا با به مراجعه به مراجع ذی صلاح سازمان مجوزهای لازم اخذ شد تا وقفه ای در کارها وجود نداشته باشد. چرا که بعضی از محورهای اجلاس چهاردهم عملاً پیش از خود اجلاس و روزهای خیلی قبل کار خود را آغاز می کنند. مانند ارسال مقالات و طرحها . خوشبختانه موفق شدیم در تاریخ 8 تیر ماه 96 مجوزهای لازم برای برگزاری اجلاس را از مراجع ذی صلاح اخذ کنیم. شروع کار اجلاس بصورت رسمی از ابتدای مرداد ماه بود که در این زمان احکام مسئولین کمیته ها و افراد مسئول صادر شد.

دبیر دبیرخانه اجلاس چهاردهم اضافه کرد که این اجلاس در 5 محور برگزار خواهد شد. محور اصلی آن موضوع سمینار ها و نشست ها و کارگاه های تخصصی آن است که با حضور مدعوین داخلی و خارج از کشور و افرادی که در حوزه ABU ، EBU و شرکت های مطرح و افراد مطرح بین المللی برای این سمینارها دعوت شده اند. محور دوم موضوع مقالات است. در سال گذشته امکان تمرکز کامل بر مقالات میسر نشد، امسال در سطح کشور و در حوزه دانشگاه ها و مراکز استان ها و حوزه های سازمان اطلاع رسانی کردیم تا فرصت زمانی مناسب برای ارسال مقالات وجود داشته باشد.

وی محور سوم اجلاس را موضوع طرحها و ایده های خلاقانه دانست و گفت: در سال گذشته همکاران در واحدهای مختلف سازمانی طرحها و ایده های زیادی در حوزه های مختلف پیشنهاد کرده بودند که در دسته بندی هایی مثل استودیوها، تأسیسات، مدیریت و برنامه ریزی، فناوری اطلاعات، طرحها و ایده های خود را ارائه می دهند.  محور چهارم اجلاس مربوط به موضوع نمایشگاه است که با توجه به نگاه کلان سازمان در خصوص دعوت رسمی از شرکت ها و ارگان های بین المللی فعال در حوزه صنعت رسانه ، رنگ و بوی بازرگانی و تجاری به خود گرفته است و در محور پنجم موضوع ارزیابی فنی واحدهای تهران و مراکز استانی مطرح است. کارکردها و فعالیت های فنی آنان در ظرف یک سال گذشته مورد ارزشیابی قرار می گیرد. تمامی امور هماهنگی و مکاتبات مرتبط با آن و پیگیری هایی که باید انجام شود از جمله وظایفی است که دبیرخانه اجلاس به عهده دارد و در حال انجام است.

مهندس درجزی در جواب این سئوال که آیا دبیرخانه اجلاس جلساتی به منظور هماهنگی بیشتر با دیگر کمیته ها برگزار کرده است گفت:

در دبیرخانه اجلاس کارهایی را که کمیته ها به ما محول می کنند انجام می دهیم. مثلاً کمیته علمی، ارزیابی طرحها و مقالات و دیگر کمیته ها امور هماهنگی و مکاتبات و نامه نگاری ها به استانها و ارسال مقالات روی ایمیل و سایت دبیرخانه اجلاس را به ما محول کردند که در حال انجام است . تجربه سال گذشته بی تردید تجربه ای ارزشمند بود. در واقع سال گذشته سال اولین ها بود چرا که به جرأت میتوان گفت پیش از این اجلاس فنی با این درجه از اهمیت سازمانی وجود نداشت و اجلاس سیزدهم شروع یک اتفاق خوب و مبارک برای معاونت توسعه و فناوری رسانه بود. در موضوع دبیرخانه تغییراتی ایجاد شد تا پیگیری ها و هماهنگی ها بهتر انجام شود. موضوع جمع آوری، ذخیره سازی و پرونده سازی را به نسبت سال گذشته ارتقاء دادیم و نقاط ضعفی که وجود داشت را بر طرف کردیم.

سعی کردیم نقطه ورود و خروج تمام مکاتبات اجلاس از طریق دبیرخانه انجام شود تا در مجموع امکان جمع آوری و تهیه گزارش و مستندات اجلاس مهیا شود. همچنین در اجلاس پیش رو دو یا سه کمیته به کمیته هماهنگی اضافه شده است. از جمله سطح اصلی اجلاس که شورای راهبردی است و دکتر علیدادی مسئولیت آنرا به عهده دارند، افرادی به عنوان صاحب نظر حوزه رسانه از درون سازمان و نیز بیرون سازمان حضور دارند که در سال گذشته این موضوع وجود نداشت.

موضوع دیگری که مهندس درجزی اشاره نمودند، مستقل شدن کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی بود که باتوجه به حضور موفق سال گذشته و برای اطلاع رسانی بهتر و بیشتر، این کمیته در اجلاس چهاردهم به صورت مستقل عمل می نماید. شایان ذکر است معاونت سازمان تأکید بر بین المللی شدن اجلاس و دعوت از ارگان های بین المللی و حضور پر رنگ آنها در اجلاس چهاردهم دارند و به این دلیل کمیته دیگری با عنوان کمیته بین الملل تشکیل شد و افرادی که در حوزه بین الملل صاحب نظر هستند در حال رایزنی برای دعوت از افراد صاحب نظر شرکت های جهانی رسانه ای می باشند.

ایشان به موضوعات دیگری مانند پذیرایی، بازدید، امکان و اقامت افراد و میهمانان که از دغدغه های برگزارکنندگان اجلاس چهاردهم است اشاره نمودندکه با تغییرات ایجاد شده سعی در برپایی شرایط بهتری برای مدعوین و میهمانان حاضر در اجلاس در نظر داریم.

مصطفی درجزی در بخش دیگری از گفتگو در خصوص زمان تحویل طرح ها و مقالات به کمیته ها گفت : ما برای سهولت کار و حذف کاغذ و سیکل های اداری از فرمت مکانیزه سایت بهره برداری می کنیم. همکاران برای ارسال مقالات و طرح هاو ایده های خلاقانه می تواننند با مراجعه به سایت و از طریق فیلدهای اطلاعاتی مطالب خود را ارسال نمایند و هر طرح بطور مستقیم به کمیته مربوطه خود وارد می شود. البته با توجه به دسترسی دبیرخانه اجلاس به این سایت کلیه مستندات ارسالی توسط دبیرخانه جمع آوری، دسته بندی و ذخیره سازی می شود. در سال جاری کار جدیدی که قرار است در حوزه مقالات و طرح ها انجام دهیم تهیه و چاپ کتابچه ای با موضوعیت مقالات و طرح ها می باشد.

مسئول دبیرخانه اجلاس چهاردهم در خصوص بهره گیری از فضای مجازی ، سایت یا آدرس های الکترونیکی افزود: مهمترین مرجع اطلاع رسانی ما سایت اجلاس است که باید از همکارانم در اداره کل فناوری اطلاعات و شخص خانم مهندس مازندرانی و تیم همکارشان تشکر نمایم که زحمت زیادی برای راه اندازی این سایت با طراحی و گرافیک جدید متحمل شدند. این نکته را هم اضافه کنم که امسال برای اولین بار است که سایت اجلاس با دو زبان قابلیت بازدید و دسترسی دارد. چرا که در اجلاس چهاردهم موضوع رویکرد حوزه بین الملل از اهمیت ویژه ای برخوردار است و لذا تمام چیدمان سایت با دو زبان طراحی شده است.

کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی نیز از طریق نصب پوسترها ، تبلیغات محیطی و پیرامونی، تهیه اخبار جلسات هماهنگی ، تهیه اخبار مربوط به اجلاس و نیز از طریق کانال تلگرامی و سایت معاونت، اطلاع رسانی های وسیعی را انجام می دهند.

وی در ادامه دفتر دبیرخانه اجلاس را در طبقه اول ساختمان شماره یک معرفی کرد و همچنین ایمیل اجلاس fani@irib.ir ، تلگرام @faniirib و پیام رسان سروش را برای دسترسی هر چه آسان تر عزیزان اعلام و امکان ارتباط از طریق آن را میسر دانستند.

مصطفی درجزی در مودر میهمانان اجلاس اعم از داخلی و خارجی نیز توضیح داد که:

طبق هماهنگی های انجام شده با مرکز حراست سازمان صدا و سیما، بازدید برای عموم آزاد و رایگان است. علاقمندان می توانند از نمایشگاه و سمینار ها و کارگاه های تخصصی که در نظر گرفته شده استفاده کنند. میهمانان و مدعوین ما در حوزه های مخابراتی ، دانشگاهی و مراکزی که با سازمان ارتباط دارند، نزدیک به 1500 نفر می باشد که برای آنها کارت دعوت و کارت ورود به اجلاس صادر می شود.

نمایشگاه اجلاس سیزدهم با حضور 70 شرکت برگزار شد اما امسال با توجه به تمهیدات دیده شده به منظور برگزاری اجلاس در فضای باز، امکان میزبانی از شرکت های بیشتری وجود دارد. در سال پیش میزبان 25 نفر میهمان خارجی بودیم ولی در نظر داریم از طریق ارسال دعوت نامه رسمی سازمانی برای افراد و رادیو تلویزیون های کشورهای همسایه از تعداد بیشتری میزبانی کنیم. همچنین تصمیم داریم از افراد و شرکتهای تأثیرگذار رسانه ای برای شرکت و حضور در کارگاه ها و حتی حضور در نمایشگاه دعوت کنیم. هدف از نمایشگاه، نمایشگاه بازرگانی و فروش نیست بلکه هدف ارائه تکنولوژی های نوین و جدید رسانه ای و آشنایی متخصصین ما با این تکنولوژی است.